Architectuur

Creneau ontwerpt het kantoor van de toekomst voor Ageas in Brussel

Creneau ontwerpt het kantoor van de toekomst voor Ageas in Brussel
Hasselts design and build agency Creneau transformeert de learnings van de pandemie in een human-centric en future-proof kantoordesign voor beursgenoteerde verzekeringsmultinational Ageas. De 5000m2-grote “better than home” inspirerende en toekomstgerichte werkomgeving, gevuld met custom, vintage en hedendaags design zal een thuis bieden aan een 250-tal werknemers en is in de eerste plaats gericht op hun wellbeing en het aantrekken van nieuw talent.

Creneau ontwerpt het kantoor van de toekomst voor Ageas in Brussel
Meer flexibiliteit, community, wellbeing, duurzaamheid en betere technologie, de noden van de post-covid werkomgeving vragen om een revolutie in officedesign. “Hybride werken kwam de laatste jaren in een stroomversnelling”, zegt Ageas CEO Hans De Cuyper, “dat werkt, maar we zien daarnaast ook een meerwaarde in de positieve energie en groei die tot stand komt bij in-person samenwerking”. Vanuit die visie, schakelde hij Creneau in voor het ontwerp van een nieuwe hoofdzetel die niet alleen de identiteit van de groep uitdraagt, maar ook het thuisgevoel naar kantoor brengt.

Creneau ontwerpt het kantoor van de toekomst voor Ageas in Brussel
Creneau’s jarenlange ervaring in hospitality vindt hier dus een unieke nieuwe toepassing. Dat dit niet je doorsnee Brussels kantoor is wordt duidelijk zodra je uit de lift stapt. Op de 14e verdieping van het prestigieuze Manhattan building in Brussel verwelkomt een met licht overspoeld atrium werknemers en bezoekers als gasten in een hotellobby. De overvloedige aanwezigheid van planten en groencorners creëren een wintertuin effect die de ruimte een hoge welzijnsfactor geeft. Zithoekjes variërend van lounge chairs en bistrotafels tot hogere barsettings nodigen uit om persoonlijke voorkeur de vrije loop te laten bij het uitkiezen van een meeting- of werkplek en faciliteren toevallige ontmoetingen en connectiemomentjes.

Hier geen refter of grijze keuken, maar een luxueuze bar in Patagonia kwartsiet, sfeervol verlicht met Tom Dixon’s Press Cone hanglampen, waar men zich kan bedienen van een hapje of een drankje. Enkel de zorgvuldig weggewerkte stopcontacten in tafels en wanden en de bibliotheek-stijl bronzen tafellampjes geven prijs dat het hier om een werkomgeving gaat. Een indrukwekkende zwevende trap in notelaar en glas, afgelijnd met indirecte verlichting, fungeert tegelijk als een impressionante blikvanger en als een warme, sfeervolle connector tussen de verdiepen.

Creneau ontwerpt het kantoor van de toekomst voor Ageas in Brussel
De nadruk op hospitality wordt in dit kantoor herhaald met een verwelkomende coffeecorner op elk verdiep, een symbool van gastvrijheid dat uitnodigt tot een moment van persoonlijke connectie voor men aan het werk gaat. Daar waar connectie centraal staat bij het binnenkomen, wordt er bij het verder wandelen gefocust op werkcomfort met de integratie van akoestische elementen zoals ontdubbeld glas, gestoffeerde wandpanelen, hoogpolig tapijt en geperforeerde plafonds. Glooiende wanden in glas of notelaar, ronde vormen in custom-made roomdividers en organische meetingtafels zorgen dat er van de originele rechthoekige kantooromgeving niets meer zichtbaar is. Het thuisgevoel wordt verder versterkt door een residentieel materiaalpalet bestaande uit hout, natuursteen en stoffering. De alomtegenwoordige indirecte verlichting zorgt voor een aangename en gezellige sfeer, enkel op de werkplekken zelf wordt de standaard van 500 lux geïmplementeerd.

Creneau ontwerpt het kantoor van de toekomst voor Ageas in Brussel
Op basis van een uitgebreid voorafgaand onderzoek van Procos Group, ging Creneau aan de slag met concrete aanbevelingen wat betreft infrastructuur, flow en capaciteit. De ruimte werd zo ontworpen dat ze een multitude aan werkmodi faciliteert. Naast het co-working style atrium, bieden de verdiepen “kantoor-buurten” die de positieve eigenschappen van open-plan werkplekken combineren met de voordelen van privacy en rust. Hier vinden we onder andere in hoogte verstelbare flexdesks en reserveerbare meeting- en concentratieruimtes. Terwijl de flex-werkplekken en kantoorruimtes zich in de schil van het gebouw bevinden om optimaal van het natuurlijke daglicht te profiteren, bieden de ruimtes in de kern een oplossing voor functionele noden zoals meetingrooms, geoptimaliseerd met grote dubbele schermen voor state-of-the-art videoconferencing, cockpits die uitnodigen tot stilte en deep-focus werk, of IT services met extra beveiligde toegang. De vele glazen wanden, lichtdoorlatende gordijnen en decoratieve roomdividers illustreren het belang van een balans tussen openheid enerzijds, en rust en privacy anderzijds.

Creneau ontwerpt het kantoor van de toekomst voor Ageas in Brussel
Op 17e en bovenste verdieping vinden we een tweede front desk waar special guests rechtsreeks onthaald kunnen worden in een skylounge met exclusieve receptieruimte volledig uitgerust met aparte cateringkeuken voor events. Via een dubbele deur krijgen we dan toegang tot de boardroom, een indrukwekkende oval office voor het internationale bedrijf met een panoramische zicht over de stad, maar eveneens gordijnen allround die privacy garanderen. De grote ovale tafel biedt plaats aan 18 boardmembers, met een ingebouwd scherm voor elke zitplek en opnieuw 2 lifesize screens die wereldwijd conferencing mogelijk maken.

Dat Ageas CEO Hans de Cuyper oog heeft voor kunst en design wordt duidelijk in de meubelselectie, in deze flagship vestiging vinden we geen focus op anonieme kantoorstoelen maar een combinatie van vintage en hedendaags design, alles wat niet door Creneau op maat gemaakt is, heeft een signatuur. Van het duo Saarinen Whomb chairs dat je verwelkomt in het atrium, de prachtige jachtgroene Prouvé stoelen in de meetingrooms, tot de Paulin Tulip chairs van Artifort die casually rond de receptietafels op de top floor staan, alles getuigd van een bewuste keuze voor design dat de tand des tijds heeft en zal doorstaan. Voor het vintage meubilair werd de hulp ingeschakeld van Modest Furniture in Antwerpen. Zij gingen speciaal voor Ageas op zoek naar een aantal collector’s items zoals de Easy en Bucket chairs van Fabricus & Kastholm en de Paper Knife lounge chairs van Kai Kristiansen. Maar Ageas kiest niet enkel voor gevestigde namen, samen met Creneau gingen ze in zee met 2 kunstorganisaties: Kunst in Huis en Copper & Light die een platform geven aan jonge en startende kunstenaars. De kunst wordt niet aangekocht maar gehuurd, op deze manier kan het bedrijf met regelmaat nieuwe artiesten tentoonstellen wat opnieuw blijk geeft van hun commitment om te connecteren en inspireren.

Creneau ontwerpt het kantoor van de toekomst voor Ageas in Brussel