Style én substance
Een ‘kunstwerk’ van Thierry Wille (Arthies Design) loop je nooit zomaar voorbij. Maar wat de West-Vlaming deze keer had meegebracht, was toch op zijn minst opmerkzaam te noemen. Wille heeft namelijk het kinderzitje heruitgevonden. In de wereld van Wille zit dergelijk zitje namelijk helemaal ingebouwd in de tafel, waar het kind aan eet. Als een schuif, netjes weggestoken wanneer het niet in gebruik is. Vervolgens floept in één vlotte beweging het zitje uit de tafel en kan een kind erin plaatsnemen. Mooi en toch handig.Ook bij SAAM/Kletz vinden ze dat gebruiksvoorwerpen niet enkel mooi moeten zijn, maar ook gebruiksvriendelijk en kwaliteitsvol. Dit jaar koos de ontwerper van Kletz resoluut voor de combinatie met het edel materiaal en natuurproduct hout, wat voor een prikkelende ‘clash’ zorgt. Maar SAAM/Kletz gaat nóg verder: ze gingen voor hun meubilair de samenwerking aan met De Zetel uit Ardooie én Warendorf, het wereldwijd gekende merk van high-end keukens. Wat telkens zorgt voor een kwalitatief, functioneel, strak en tijdloos geheel, maar met een creatief randje. Iets uniek, kortom.
Veelzijdigheid troef
De vreemde, maar daarom niet minder bijzondere, eend in de bijt was dit jaar Tommy Corvers van freesatelier Corvers. Wat frees-artiest Corvers demonstreerde als toepassing van HI-MACS Natural Acrylic Stone-platen was niet minder dan adembenemend. Het resultaat van drie volle dagen (!) freeswerk op een solid surface-plaat van HI-MACS was een ‘schilderij’ van de Rechtvaardige Rechters, het paneel linksonder van het Lam Gods (Jan en Hubert Van Eyck). Het ‘schilderij’ werd bekomen door minutieus freeswerk en lichtinval. Niet minder dan indrukwekkend.Voeg daarbij de werken van Denis De Gloire, Gino Vanhoutte en Denis Margot en het hoeft niet gezegd te worden dat het HI-MACS Concept House ook deze editie van de Biënnale in de schijnwerpers liep. De voorstelling van de inherente duurzaamheid van de bouwplaten, het gemak van onderhoud en een ruime waaier aan toepassingsmogelijkheden voor interieur en exterieur was dan ook een succes. Op naar de volgende Biënnale!