Dit jaarlijkse prestigieuze project, dat in 2000 begon met Zaha Hadid, biedt een platform voor de eerste Britse ontwerpen van vooraanstaande internationale architecten. Het paviljoen is in de loop der jaren uitgegroeid tot een symbool van experiment, interdisciplinair werk en gemeenschapsgericht denken.
Een architectuurvisie geworteld in duurzaamheid en gemeenschap
Marina Tabassum Architects, opgericht na Tabassums tienjarige samenwerking met URBANA, combineert sociale, ecologische en politieke betrokkenheid in haar projecten. Naast ontwerpen in en rond Dhaka, onderzoekt het bureau de impact van klimaatverandering in Bangladesh en zet het zich in voor het verbeteren van leefomstandigheden van gemarginaliseerde gemeenschappen. Een voorbeeld hiervan is het bekroonde Khudi Bari (klein huis) project, modulaire huizen die sinds 2020 worden gebouwd voor gemeenschappen op rivierbeddingen en eenvoudig kunnen worden gedemonteerd en verplaatst.Tabassum wordt geprezen voor haar vermogen om een eigentijdse architectuurtaal te creëren die nauw verweven is met de lokale cultuur, geschiedenis, klimaat en context. Haar ontwerp voor het Serpentine Pavilion weerspiegelt deze visie en legt een verbinding tussen de tijdelijke en permanente aspecten van architectuur.
Een uniek en dynamisch ontwerp
Het paviljoen is noord-zuid georiënteerd en bevat een centrale binnenplaats die in lijn staat met de klokkentoren van Serpentine South. Het ontwerp is geïnspireerd door traditionele parken en tuinstructuren, met vier houten capsulevormen en een semi-transparante façade die zacht licht binnenlaat. Een van de capsules is beweegbaar, waardoor het paviljoen dynamisch en aanpasbaar is aan verschillende doeleinden.De architectuur grijpt ook terug naar de esthetiek van de Shamiyana, traditionele tenten uit Zuid-Azië die gebruikt worden voor bijeenkomsten. Net als deze tenten combineert het ontwerp openheid en flexibiliteit, wat een uitnodigende ruimte creëert voor dialoog, verbinding en diverse evenementen.
Reacties van Tabassum en de Serpentine
Marina Tabassum zegt over haar ontwerp: "We zien het paviljoen als een capsule die de vergankelijkheid van tijd en herinneringen weerspiegelt. Architectuur is zowel tijdelijk als blijvend, een middel om nalatenschappen te creëren die de tand des tijds doorstaan. Met dit ontwerp hopen we een plek te bieden waar mensen samenkomen en verbondenheid ervaren."Bettina Korek, CEO van Serpentine, en Hans Ulrich Obrist, artistiek directeur, voegen hieraan toe: "A Capsule in Time eert de verbinding met de aarde en viert de gemeenschapsgeest. Het ontwerp, met een boom centraal in de structuur, benadrukt de mogelijkheden van architectuur om ons samen te brengen."
Een historisch jaar voor de Serpentine Pavilion Commission
Het paviljoen van Tabassum markeert de 25e verjaardag van de Serpentine Pavilion Commission. Dit mijlpaaljaar biedt gelegenheid om terug te blikken op de rijke geschiedenis van dit project en vooruit te kijken naar de toekomst. Zoals Zaha Hadid ooit zei: "There should be no end to experimentation." Tabassums ontwerp belichaamt deze gedachte volledig.Gedurende de zomer en tot oktober zal het paviljoen dienen als een platform voor Serpentine's live-programma's, waaronder Park Nights. Dit biedt bezoekers de kans om het paviljoen te ervaren via muziek, film, literatuur en andere disciplines.
Catalogus en ondersteuning
Ter gelegenheid van het paviljoen wordt een speciale catalogus uitgegeven, ontworpen door Wolfe Hall. Deze bevat bijdragen uit de architectuur, kunst en poëzie, evenals een diepgaand gesprek tussen Tabassum en Hans Ulrich Obrist. Het project wordt mogelijk gemaakt door de genereuze ondersteuning van Goldman Sachs.Met dit innovatieve ontwerp zet Tabassum een nieuwe standaard voor architectuur, waarin gemeenschap, duurzaamheid en culturele identiteit samenkomen.