Het afgelopen weekend geopende museum MAXXI in Rome is volgens Zaha Hadid Architects meer ‘een wereld om in te duiken’ dan een gebouw als object. Vloeiende lijnen bepalen het ontwerp en de route door het museum voor moderne kunst. Ook heeft het bureau gebroken met de traditionele manier van exposeren.
De circulatielijnen, duidelijk zichtbaar in het exterieur, komen voort uit de stedelijke context. Hadid ziet het museum als onderdeel van de route tussen de Tiber en de Via Guido Reni en heeft daarom ‘bestaande en gewenste bewegingspatronen’ in het ontwerp versmolten. Op deze manier deelt het gebouw een publieke dimensie met de stad, aldus de architect.
Het interieur is niet opgezet als een verzameling expositieruimtes, maar vormt een vloeiend en doorgaand geheel. Verbindingen tussen verschillende afdelingen worden gelegd via trappartijen en subtiele scheidingen in de wandelbanen.
De muren zijn multifunctioneel: naast hun traditionele rol als ophangplaats voor kunst dienen ze ook als projectiescherm, lijst en ruimtebepalend element. Op sommige plaatsen vervalt de grens tussen wand, vloer en plafond, doordat ze bijvoorbeeld spiraalsgewijs in elkaar over gaan.
Lees verder op Architectenweb.nl
Aanbevolen voor jou
Meer over Architectuur
Boekentip: BONAS - Willem van Tijen (1894-1974)
16 januari 2025Weststation in Molenbeek wordt groen stadspark van 3 hectare
13 januari 2025Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Elke werkdag het laatste nieuws in uw mailbox!
Aanmelden!Alleen de nieuwsbrief, geen spam