Verlichting

Signify presenteert The Future of Lighting Design tijdens Dutch Design Week 2024

Signify presenteert The Future of Lighting Design tijdens Dutch Design Week 2024
Foto: © Signify
Nog tot en met zondag 27 oktober is in Eindhoven de Dutch Design Week aan de gang. Wereldleider in verlichting, Signify, nodigt bezoekers uit om het ongelimiteerde potentieel van 3D-printen te verkennen via een bar die volledig is gemaakt van afvalmaterialen. Deze innovatieve bar vormt een unieke omgeving waarin het merk zijn visie op "The Future of Lighting Design" presenteert.

Naast deze opvallende installatie introduceert Signify ook een nieuwe collectie geometrische hanglampen, ontworpen door de gerenommeerde Britse ontwerper Sebastian Bergne.

Bio-circulaire en gerecyclede kunststoffen

Gemaakt van gerecyclede materialen door middel van 3D-printtechnologie, biedt de installatie bezoekers een uitnodigende plek om in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van Signify. Hier kunnen ze uit eerste hand leren over de duurzame ontwerp- en productieprocessen van het bedrijf, waarmee de CO2-uitstoot met maar liefst 76% wordt verminderd ten opzichte van traditionele productiemethoden. Alleen al in het afgelopen jaar gebruikte Signify een indrukwekkende 80 ton aan bio-circulaire en gerecyclede kunststoffen.

De circulaire, 3D-geprinte bar dient niet alleen als visueel middelpunt, maar ook als een plek voor inspirerende en informatieve gesprekken. Bezoekers krijgen inzicht in hoe de 3D-geprinte armaturen van Signify's submerk MyCreation tal van maatwerkopties bieden, wat het eenvoudiger maakt om duurzame verlichtingsoplossingen toe te passen in grote residentiële, commerciële en retailprojecten.

Signify presenteert The Future of Lighting Design tijdens Dutch Design Week 2024
Foto: © Signify

MyCreation presenteert Gleam van Sebastian Bergne

Het openen van het gesprek over The Future of Lighting Design markeert ook de lancering van de Gleam, de nieuwste collectie van MyCreation, ontworpen door de Britse industriële ontwerper Sebastian Bergne. Bergne kreeg de opdracht om de eenvoud van de klassieke gloeilamp opnieuw te interpreteren en transformeert de gloeiende bolvormige hanglamp in een opvallend zevenzijdig, heptagonaal profiel.

De collectie bestaat uit twee varianten—een iets opgeblazen en de andere iets ingetogen—beide gemaakt van bio-circulaire materialen. Dankzij de flexibiliteit van 3D-printen is de Gleam verkrijgbaar in verschillende maten, elk gekenmerkt door horizontale lijnen die de nerf van de 3D-print volgen, wat een uniek lichteffect en sfeer creëert.

Sebastian Bergne staat bekend om het transformeren van alledaagse objecten door zijn essentiële en mensgerichte benadering van design. Zijn innovatieve ontwerpen, geproduceerd door bedrijven als Luceplan, Pierre Frey, Tolix, Tefal, Muji, De Beers en Vitra, hebben hem prestigieuze internationale onderscheidingen opgeleverd, zoals de Red Dot, Design Plus en iF Product Design Awards.

"Het is een belangrijk onderdeel van mijn werk als ontwerper om te streven naar nieuwe geometrieën en nieuwe iconen die ons in ons dagelijks leven vergezellen. In mijn werkwijze probeer ik niet alleen deze nieuwe tijdsgeest te weerspiegelen maar ook de hedendaagse productiesystemen duidelijk in de ontwerpen naar voren te laten komen."

Sebastian Bergne


Signify presenteert The Future of Lighting Design tijdens Dutch Design Week 2024
Foto: © Signify

The Future of Lighting is here

Signify heeft een belangrijke sprong gemaakt in duurzaamheid en produceert nu 3D-geprinte armaturen met 65% gerecycleerde en bio-circulaire materialen—een stijging ten opzichte van 55%.

In samenwerking met verschillende sectoren haalt het bedrijf ISCC Plus-gecertificeerde bio-circulaire materialen, betreffende afval en residuen van biologische oorsprong uit de landbouw, bosbouw en aanverwante industrieën, zoals tallolie uit de houtverwerkende industrie en gebruikte bakolie. Samen met postindustrieel materiaal zoals polycarbonaatplaten van carports en verlichte reclame, maar ook post-consumer materiaal, zoals gerecycleerde waterkannen in hun Water Blue collectie, speelt een cruciale rol. Door dit afval om te zetten in filament, vermindert Signify drastisch de behoefte aan nieuwe grondstoffen—een essentiële stap voor duurzame verlichting.

Tijdens Dutch Design Week geeft Signify een kijkje in haar werkwijze als koploper in presentaties, live talks en productdemonstraties, die inzicht geven in hoe hun benadering van gerecycleerde materialen het pad van de toekomst van verlichtingsontwerp vormt.

Op de stand nemen verschillende displays de kijker mee in de productieprocessen, met name hoe gerecyclede materialen en de drastische vermindering van het aantal gebruikte componenten in een ontwerp, samen met een draai-en-klik ontwerp, het assemblageproces vereenvoudigen. Minder schroeven, geen lijm—alleen precisie en doelgerichtheid.

Deze doordachte aanpak vereenvoudigt de recyclebaarheid en sluit aan bij Collection & Recycling Operations (CRO) voor het beheer van producten aan het einde van hun levenscyclus. Door afval te verminderen en de recycleerbaarheid te verbeteren, draagt Signify actief bij aan een gesloten kringloopsysteem voor MyCreation-verlichtingsproducten.

De interactieve schermen in de Signify stand tonen ook hoe professionals en consumenten simpelweg hun eigen verlichtingsoplossingen kunnen personaliseren en kiezen. Signify laat hiermee zien dat duurzame innovatie in alledaagse projecten lang niet altijd ingewikkeld hoeft te zijn.

Recente innovaties maken het ook mogelijk voor MyCreation om meerdere functies in één component te integreren, zoals het opnemen van trekontlasting in de behuizing van de armatuur, wat de noodzaak voor extra schroeven of plastic onderdelen elimineert. Deze innovatie resulteert in producten met tot wel 40% minder onderdelen in vergelijking met traditionele productiemethoden.

In tegenstelling tot traditionele spuitgietmethoden die afhankelijk zijn van metalen behuizingen, zijn de 3D-geprinte producten van MyCreation aanzienlijk lichter, wat de transportemissies met maximaal 28% vermindert en de totale productcyclus efficiënter maakt.

"Signify laat een nieuwe visie zien, waarin duurzaamheid en innovatie niet draaien om overvloed, maar om het verfijnen van de essentie. Het gaat om het wegnemen van wat overbodig is—minder componenten, minder uitstoot, minder complicaties—terwijl de belangrijke zaken worden uitgelicht, zoals maatwerk en snelle orderverwerking."

Bart Maeyens, Hoofd van MyCreation, Signify


Signify presenteert The Future of Lighting Design tijdens Dutch Design Week 2024
Foto: © Signify

Gedurfde voorspellingen voor de toekomst van verlichting

MyCreation zet grote stappen op het gebied van 3D-printen en verlichting. Vooruitkijkend stopt de focus op duurzaamheid van MyCreation niet bij de productiefase. Hoewel recyclingprogramma's voor hun producten aan het einde van hun levensduur nog niet volledig operationeel zijn, is dit voornamelijk omdat MyCreation-producten deze fase nog niet hebben bereikt. Het bedrijf heeft echter al drie succesvolle testcases afgerond en bereidt de weg voor naar een toekomst waarin elke lamp en armatuur kan worden hergebruikt of gerecycled aan het einde van de levenscyclus.

Het meest interessante aspect van deze overgang is hoe 3D-printen de verlichtingsindustrie vanuit meerdere perspectieven revolutioneert. Voor consumenten biedt het ongekende productvariatie en maatwerk, met opties voor verschillende maten, kleuren en vormen die onbereikbaar zijn via traditionele productiemethoden. Deze flexibiliteit vertaalt zich in meer keuzes voor de eindgebruiker.

Voor ontwerpers biedt 3D-printen verbeterde flexibiliteit in productcreatie, hoewel uitdagingen blijven bestaan met afwerking en bepaalde ontwerprestricties, zoals de moeilijkheid om een perfecte bol te printen. Signify pakt deze beperkingen actief aan door klanten de mogelijkheid te bieden hun verlichtingsontwerpen op maat te maken en snel te leveren. Dit maakt experimenteren met vormen en maten mogelijk, waardoor traditionele beperkingen worden overwonnen en creatieve mogelijkheden worden uitgebreid.

Vanuit een productieperspectief moedigt 3D-printen het nemen van risico's aan met snellere feedbackloops—waardoor producenten efficiënter kunnen printen, testen en itereren. De mogelijkheid om op bestelling te produceren elimineert de noodzaak van voorraden, wat ruimte, geld en energie bespaart, en aansluit bij moderne circulaire bedrijfsmodellen.

"Voor consumenten zal de belangrijkste toekomstige ontwikkeling in verlichting meer keuze en flexibiliteit zijn. Stel je voor dat je een lamp kunt retourneren om te worden 'hergevormd' tot een nieuw ontwerp naarmate je behoeften veranderen. Het materiaal wordt niet verspild, maar eerder opnieuw gevormd, met slechts minimale energie. In een ideaal, digitaal gestuurd systeem kan dit proces zowel efficiënt als betaalbaar zijn."

Sebastian Bergne, Ontwerper


Signify presenteert The Future of Lighting Design tijdens Dutch Design Week 2024
Foto: © Signify

"Deze duurzame technologie zal de manier waarop we producten selecteren, gebruiken en hergebruiken transformeren. Hoewel we dit implementeren voor verlichting, zal het ongetwijfeld door veel andere industrieën worden overgenomen. De positieve impact is simpelweg te groot om te negeren."

Bart Maeyens, Hoofd van MyCreation, Signify


Doe mee aan het gesprek


Signify nodigt je uit om hen te vergezellen op hun stand en de toekomst van verlichting van dichtbij te ervaren.
Locatie: Klokgebouw Hal 1 | stand nummer 1.13
Adres: Klokgebouw 50, 5617 AB Eindhoven